Żelazno

14 listopada 1897 r., po półtora roku budowy, odbyło się uroczyste otwarcie linii kolejowej z Kłodzka do Stronia Śląskiego. Trzy miesiące wcześniej – w sierpniu 1897 r., zakończono budowę m.in. stacji kolejowej w Żelaźnie (Eisersdorf). Budynki dworcowe wznoszono łącząc styl rodzimy (Heimatstil) z secesją. Na stacji Żelazno powstał parterowy ceglany budynek, wykonany w konstrukcji ryglowej, pokryty wielospadowym dachem. Korpus dworca pełnił funkcję służbową. Skrzydło z zadaszoną wiatą, wkomponowane w budynek, mieściło kasę biletową i poczekalnię. W skrzydle po przeciwnej stronie mieścił się magazyn towarowy. W 1899 r. linia została uznana przez architektów berlińskich za najatrakcyjniejszą kolej górską na Śląsku. Stację kolejową w Żelaźnie zachwalano jako doskonały punkt wyjścia na Wapniarkę oraz w dalsze rejony Krowiarek. W pobliżu zaś polecano do zwiedzania park przy dworze Münchhausenów. W 1904 r. na stacji Żelazno sprzedano 17 374 bilety! Po wojnie polscy osadnicy nazwali stację Jeziersk, później Żelazno. Problemy tej linii, jak i budynków dworcowych, zaczęły się w okresie transformacji początku lat 90. Coraz niższa frekwencja podróżnych skłaniała władze kolejowe do ograniczania kursów pociągów. W 2004 r. ruch pociągów pasażerskich na linii Kłodzko – Stronie Śl. został wstrzymany. Przyśpieszona została, i tak już postępująca, dewastacja budynków dworcowych – w tym, w Żelaźnie. Jednym ze sposobów zabezpieczania budynków jest zasiedlanie ich lokatorami, jednak nie dotyczy to budynku dworcowego w Żelaźnie. Niedawno pojawiła się tabliczka informująca, że ten ponad 100-letni zabytkowy obiekt przeznaczony jest do rozbiórki. Tak niszczy się kulturę tych terenów…

Ps. Tekst na podstawie materiałów własnych oraz książki P. Dominasa „Powstanie i rozwój kolei na Ziemi Kłodzkiej w latach 1854-1914”.

(1 785 odsłon)

Hit Counter provided by recruiting services